Främlingen, del 2

Har nu satt tänderna i Främlingen.
Förläggaren var och lämnade den i tisdags och sedan dess har jag lite för många gånger stannat till vid Ks skrivbord och fingrat på honom. Så till slut sa K ”Du får låna den över helgen, men den måste tillbaka till måndag.”
Ja… omslaget, formatet, känslan av den är ju helt briljant.
Har läst första kapitlet och kan konstatera att känslan i den, gentemot första översättningen, är stämningsfullare, modernare.
Det ska väl medges att jag inte har 100% koll på hur den såg ut. Men känslan jag får är sådan.
Jag tror Jan Stolpe har gjort ett gediget arbete. Men jag kanske å andra sidan, just i det här fallet, inte är den mest kritiska läsaren. Frälst på förhand.

Kommentera

