Siri och jag

Igår kväll gick K och jag på smått darriga, av olika anledningar iofs, till Kulturhuset för att lyssna på Siri Hustvedt.
Först köade vi en bra stund utanför Pocketshop tillsammans med en mängd pirriga tjejer i vår ålder. Jag lämnade fram mitt ytter ovanliga exemplar av Lily Dahls förtrollning. Varpå följande samtal utspelade sig.

Siri: Hi!
Jag: Hi!
Siri: What’s your name?
Jag stavar mig igenom mitt namn C-A-R-I-N
Siri: I-N. Hm, that’s an unusual name.
Jag: Yes.

Sen tackar jag och går. Så om ni inte visste det så är Carin ett ovanligt namn.

Kvällen i övrigt. Ja.. vad säger man. Siri var karismatisk, intelligent, välartikulerad. Men förtjänade hon inte en bättre samtalspartner? Någon som inte bara ställde frågor utan även samtalade. Vi är lite oense om samtalspartnern var starstruck eller helt enkelt inte påläst. Svårt.
Jessica Björkäng har lagt upp ett fantastiskt vackert foto på kvällens stjärna på bokhora.se. Kolla in det här http://www.bokhora.se/blog/bokaktuellt/forfattare/2009/05/idolfoto-siri-hustvedt/

Är det förresten någon som vet om Siri Hustvedt har epilepsi? Jag fick det intrycket men är inte säker.

Annars var den mest fantastiska nyheten att Jeanette Winterson kommer till Internationella Författarscenen i höst. Herregud! Jag kommer stå med min boktrave på darrande ben ( för författarens skull och ingen annan) och bokstavera mitt namn. Garanterat.

När jag kom hem så lagade E mat åt mig och tog hand om min rädda lilla person. Vi skrattade om hur mycket en bok med små citat om mod kan vara applicerbara på denna lilla person.

En reaktion på ”Siri och jag

  1. Visst var det en schysst kväll! Jag fick också bokstavera 🙂
    Har inte hört något om att hon skulle ha epileso, men däremot lider hon väl rätt allvarlig migrän, om jag har förstått saken rätt.
    Jag tyckte att samtalspartnern funkade bra, även om det märktes att hon var nervös och tappade tråden ibland. Framför allt tyckte jag att det var skönt att hon ställde korta frågor och lät Siri stå för pratande. Har varit på alldeles för många författarframträdanden där en pratglad journalist babblar i evigheter medan författaren får sitta tyst och vänta på att få en syl i vädret…

Kommentera

