Tonight Tonight Tonight

Ikväll. Ikväll. Ja, ikväll så är det en högtidernas högtid på Kulturhuset. Då kommer jag och många med mig samlas för att lyssna på Siri Hustvedt.
Ja, jag vet inte. Men den författaren kan jag bara inte komma ifrån. Jag köpte Lily Dahls förtrollning på en bokrea i slutet av 90-talet. Mest för att jag gillade omslaget. Och föll pladask för den twinpeakskastämningen, de udda och rätt besynnerliga karaktärerna.
När vi för något år sedan hade den på min bokklubb som var det få, nästan ingen, som höll med mig om dess storhet och det verkar nästan vara den allmänna åsikten.
Vad jag älskade har jag rätt svårt att prata om. Det är en så instiktiv och nästan privat läsning. En smekning längst med huden som man vill behålla för sig själv.
Däremot har jag lätt för att prata om hennes man, som jag  är tämligen trött på. Hur han alltid återkommer till den där kvinnan vars namn på ett eller annat sätt konnoterar på Siri som gång på gång återkommer och ställer allt till rätt, får jaget att komma på fötter igen. Det tråkar ut mig bortom det möjliga.

Just nu läser jag Sorgesång som K hade extremt svårt för att lämna ifrån sig.

Kommentera

