Människohamn, Människor i hamn

Läser just nu John Ajvide Lindqvists Människohamn.
Min tidigare bekantskap med honom, i bokform, består av Hanteringen av odöda, som jag inte tyckte var något vidare. Högst ordinär. En trea på en femgradig skala. Däremot tycker jag mycket om honom som offentlig person. Han är väldigt karismatisk och ger ett intressant intryck.
Så när nu Ordfront på den trevliga pocketkvällen gav mig Människohamn, så kände jag mig manad att läsa. Om inte så för de Smithsdyrkande flakmopedisterna jag har hört talas om.
Efter att knappt kommit halvvägs så måste jag erkänna att det här är en mycket bra bok. Mycket. Men det var en oändlig väntan innan de Smithsdyrkande flakmopedisterna dykre upp. Så lång tid att jag allvarligt börjar fundera på om jag blandat ihop den med någon annan bok.
Påminner en hel del om Skumtimmen. Framförallt språkligt.

Förövrigt så sägs det att nr 3 av Lyrikvännen är ute nu.

Kommentera

