Enkätomani

Som den enkätomaniska person jag är så hakar jag så klart på enkättåget.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Värsta som i sämsta så finns det självklart massvis. Anna-Karin Palms Faunen var en hemsk upplevelse. Det är drygt 10 år sedan jag läste den, men som dålig står den sig rätt bra. de flesta omläsningar kvalificerar sig också på den listan.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Som tonåring läst jag Carl Jonas Love Almqvists Det går an och jag tror mig med bestämdhet kunna säga att min liv inte hade blivit likadant utan den läsningen. En liknande inverkan hade Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken när den klev in i mitt liv knappt 10 år senare.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Nja. Som trettonåring läste jag Stephen Kings Carry och det var antagligast i tidigaste laget. Men annars är det sällan, för at tinte säga aldrig, jag blir skrämd av böcker. Kan bero på att jag inte läser den typen av litteratur. Albert Speer och sanningen av Gitta Sereny var ju rätt otäck.

4. Vad använder du som bokmärke?
Jag har sällan använt bokmärken, utan är en frenetisk vika hörn-person, men i somras köpte jag ett jättefint 50-tals mönstrat magnetbokmärke på Bookbinders som jag älskar och som har fått mig att sluta vika hörn.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
 Jag läser allra helst på tunnelbanan till och från jobbet. Tycker att det är problematiskt att jag inte har någon sänglampa så det där med att läsa innan jag somnar fungerar inte just nu. Men en helg i sängen med böcker är ju inte så dumt det heller.

6. Vad var den första bok du läste?
Det fanns/finns en Vi på Saltkråkan bok hemma hos min mamma som måste ha varit det första jag läste. Stora, fina bilder från filmen och lite lagom med text.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Jag läser helst pocket, tycker inbundna böcker är för klumpiga och jobbiga att släpa omkring på, men det hindrar mig ju inte från att göra det ändå.

8. Vilken bok läser du nu?
Stephenie Meyers Eclipse.

9. Och vilken sida är du på?
Sidan 32.

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Läser nästan alltid med en penna i handen så de flesta böcker jag har läst är fulla av små anteckningar, utropstecken, frågetecken etc.

 

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ja. I alla fall om jag bara ska köpa en bok på må få och inte vet vad jag vill ha.

12. Sidantalet, då?
Nej.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Absolut inte!

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
En del, men av erfarenhet så har jag lärt mig att det inte är någon bra idé att läsa om böcker som jag tyckt allt för mycket om. Dom klarar det inte och blir lätt en besvikelse. Men det finns ju så klart undantag.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Inte vad jag kan erinra mig, men snubbel händelser på grund av att jag har gått och läst har ju inträffat. Inget Allvarligt dock.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Med tanke på alla böcker som letar sig hem till mig och den brist på utrymme jag har så blir det så. Det finns en trave böcker som staplas och tas med hem till min mamma. Sånt som jag vet att hon kommer gilla eller borde gilla. Till exempel Johan Theorins Skumtimmen som jag tror just nu är på turné i min brors sambos släkt.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Nej.

18. Just det, läser du i badrummet?
Nej. hade jag haft ett badkar så hade jag gjort det.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Jag har en lista i min dator på böcker jag ska kolla in någon gång. Önskelista på Adlibris på böcker jag ska köpa. Skriver minst några rader om alla böcker jag läser, här eller privat för mig själv.

Kommentera

