Twilight

I måndagskväll var jag på smygvärldspremiär av Twilight.
Mycket märkligt att behöva lämna i från sig mobilen innan man går in. Men det är ju bara en sidokommentar.

Innan var vi på middag med förlagsfolk å lite andra. Väldigt trevligt. God mat. Gott vin. Fuskade och åt pizza, men tränade stenhårt igår som kompensation. Fick in några rejäla råsopar på E.

Filmen… ja… filmen. Jag har ogärna velat prata om läsningen av Twilight för att jag tycker det är lite pinsamt att bli så kär. Min största oro var om Edward Cullen skulle se ut som en ung Jeremy Irons eller inte. Min bild av honom är nämligen så tydlig.
Jag får nog ändå säga att jag inte blev besviken. Tycker helt klart att han har Jeremy Irons vibbar, även om han är mycket vackrare.
Detta ska nu inte tas som att jag har några speciellt starka känslor för herr Irons, bara att jag föreställde mig Edward Cullen så.

Filmen. Ja… filmen. Jag är helt hänförd, ytterligt kär. Jag kan bara säga att jag är glad att jag inte är fjorton för då hade jag dött av det här. Nu gick jag därifrån glad och ledsen och något skärrad över att veta att en sådan kärlek kommer inte att komma i ens väg. Det visste jag väl i och för redan. Hade jag varit fjorton hade jag blivit tilldelad desinformation och trott att detta kunde hända på riktigt.

Är glad över att karaktärerna liknar så mycket mina väldigt starka intryck av dem. Den enda som inte stämmer är Bella. Vilket jag mest tror beror på att skådespelerskan gör ett kopiöst överspel. Men den där grandiosa kärleken är antagligen svår att gestalta…

På tunnelbanan idag läste jag New Moon, satt mitt emot värsta snyggingen och fick anstränga mig för att inte börja gråta när allt det sorgliga i början händer. Förskräckligt. Ni som läst vet vad jag talar om. Ni andra har underbar och starkt beroendeframkallande läsning och filmtittning framför er.

3 reaktioner på ”Twilight

  1. Håller med. Jag är också helt såld. Inte kritisk mot Bella dock, det kritiska ögat har jag nog tappat för stunden.

    Det var jättetrevligt att ses!

    /boktoka

  2. Jag hade ju en väldigt klar bild av hur han såg ut och var ju därför lite orolig. Men han levde ut till mina förväntningar. Med råge.

Kommentera

