Så var det dags i år igen.

Imorgon smäller det.
Imorgon är dagarnas dag.
Imorgon klockan 13 kliver Horace ut genom dörren och offentliggör årets Nobelpristagare. Den enda Nobelpristagaren som verkligen räknas för oss littokiga.

I år säger jag bara Jeanette Winterson.
Lyckan vore fulländad.

Imorgon kommer SvD till jobbet vid 13-tiden och ska fota vår reaktion. Blir det ovannämnda så kommer ni få se mig dansa längst fram eller skratta så jag gråter, men ja, två brittiska kvinnliga prosaister på raken låter väl extremt otroligt.
Blir det nästan vem som helst annars så kommer jag antagligen stå längst bak, längst ut och sura.

Bubblare; Joyce Carol Oates, Mircea Cărtărescu, Tomas Tranströmer, Margaret Atwood.

Men det blir väl en manlig, prosaist från USA eller Israel.

4 reaktioner på ”Så var det dags i år igen.

  1. Jo, det blev en bild iaf, men den ska tydligen enbart finnas i den fysiska SvD. Undvik den. Jag ser galen ut.

    Le Clézio… nja… det var väl inget jättespännande val. jag tycker mina egna val är intressantare. Jag har iofs läst rätt lite av honom. Inga böcker, men kortare texter. Lite besviken är jag allt. Men alla tanter verkar ju överförtjusta. Och det är ju roligt för förlaget, Elisabeth Grates förlag, att få en sån här fjäder i hatten. Det är hon värd.

Kommentera

