Audrey Fenn reveals it all

Courtesy av Bokhororna har jag nu svarat på en liten enkät a/k/a upplyst världen om mitt förhållande till litteratur. Håll till godo.

1. Vilken bok läste du senast?

Har precis läst Wisława Szymborskas senaste Ett kolon och en antologi med polska kvinnliga poeter som jag självklart glömt namnet på. Éric Chevillards I taket håller jag precis på att avsluta.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?

Liselott Willéns Islekar ligger i väskan.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?

Jag skulle gissa att poesin räddar kvinnornas anseende i bokhyllan. I poesiväg har jag i princip uteslutande kvinnor. I övrigt är det rätt mycket manliga författare. Kanske är 55-45 till männens fördel.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?

Inte om den är bra.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?

De flesta böcker jag läser får jag skickade till mig. Annars… recensioner, bokhora.se. Vänner har nog gett upp att få mig att läsa böcker de rekommenderar. Jag är alldeles för picky.

6. När blir en bok för lång?

Fick Tim Willocks Religionen igår och inte nog med att omslag och baksidestext är horribel, den är dessutom 669 sidor lång. Det är alldeles för långt. 300-400 sidor är rimligt.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?

Jag läser väl lika gärna på engelska som svenska, men det blir ju oftast svenska ändå. Lite norska och danska slinker med ibland.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?

Oj. Det måste vara Joan Didions Ett år av magiskt tänkande. Det är den underbaraste boken någonsin. Claire Castillions Man kan inte hindra ett lite hjärta från att älska och Céline Curiols Utrop har jag väl promotat en del. Och Johan Kindes romandebut.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?

Håller de inte måttet efter 20-50 sidor lägger jag ner. Om jag inte ska recensera den, då är det ju bara att härda ut.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

Stig Dagerman är helt klart överrepresenterad. Poesi och den sedvanliga prosan likaså. En hel del litteraturvetenskaplig teori finns också.
Science Fiction, Fantasy och deckare återfinns ingenstans i närheten av mina bokhyllor.

Kommentera

