Love is

I brist på bättre förmåga att uttrycka den där skräckinjagande känslan, jo det går med ett energiknippe till 8,5 åring som gör mig stoltast i världen, men i övrigt… så säger jag det till ett litet knippe böcker som får mitt hjärta att pulsera och vibrera.
I årets, hittills, rätt trista utgivning såg jag där i februari plötsligt ett fyrtorn resa sig i horisonten. I form av det Frankrikeälskande förlaget [sekwa] som lyckades med något jag inte riktigt visste att jag saknade. Nämligen att läsa böcker om kärlek, svek och längtan och inte vinnlägga mig om att hålla näsan högt och fnysa åt tramset utan istället helt och fullt uppslukas.
Claire Castillons Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska och Céline Curiols Utrop fick mig att brista ut i små glädjerop av lycka och av snudd på smärta. De är så vackra. Så gränslösa. Så utmanande. Så språkligt förkrossande och fartfyllda och stillastående att varje ord vägs och vägs och vägs innan man slutligen går vidare till nästa ord.
Få böcker är kapabla att klara av det. Kapabla att få mig att vilja vila mig igenom den.
Jag är en rastlös läsare som kräver motstånd, mothugg, driv. Ger inte boken mig det inom 20-50 sidor är den död. Castilion och Curiol är verkligen värdiga motståndare. Vem av oss som har vunnit är jag inte helt säker på. Jag skulle gissa att det rör sig om en kamp som enbart har vinnare.

I [sekwa] har jag hittat en ny bästis i litteratursvängen. Ser framemot framtida utgivning.

En reaktion på ”Love is

Kommentera

