Kapslar. Kapsla in mig. Kapsejsa. Kapitulera.

Tycker väl att det är dags att outa min litterära kärlek till Viktor Johansson. Efter att ha smygtittat på Kapslar i vad som kändes som månader, och säkert även var det, slog jag till och köpte den någon gång i februari och älskade livet ur den från första sekund. Den fungerade som en varm filt där i den här bristen på vinter som omgärdade denna frusna huvudstad.
Öårarna2 fick ta del av min kärlek vid en genomgång av det senaste årets utgivning av lyrik där jag inte kunde sluta prata om hur fantastisk den är. Hans bidrag i Att göra av med sig själv var ju även det ren kärlek.

En gång i tiden var ens favoritförfattare ouppnåbara (och ofta döda) personer. Tycker det har skett en märklig utveckling när Facebook föreslår Viktor Johansson som någon jag borde bli kompis med. Tydligen har vi flera gemensamma vänner. Och det är väl fint, men jag vill inte heeela tiden bli påmind om att vi inte känner varandra. Det gör ont i hjärta. Det är som en sönderriven karta över mitt förstånd.

3 reaktioner på ”Kapslar. Kapsla in mig. Kapsejsa. Kapitulera.

  1. Vem är denna Viktor?
    ”Att göra av med sig själv”, låter mycket Wittgensteinskt; Klättra upp för stegen för att sedan kasta iväg den… Är han mycket beläst?
    Är Vi fortfarande skägglösa, eller sitter lösningen i håret, hårt?
    Förstår så lite, allt medan tiden går.

    Men det är kul att du skriver. Hastigt men bra.

    Kram
    Magnus

  2. Den där Viktor är författare. har givit ut en diktsamling ”Kapslar”. Fick Borås Tidnings Debutantpris.
    ”Att göra av med sig själv” är en antologi med texter kring författarsjälvmord utgiven på eolit.

    Det finns ingen mening med att ha en blogg om man ska sitta och värka fram sina texter. Pointless.

  3. Hmmm… när Facebook säger till mig att bli vän med mina hjältar kan eolit ge ut en antologi till – om läsarsjälvmord.

    How do you know Vladimir?
    x From work?
    x From his works?
    x I sold the gun.
    x We share the same woman.
    x The same woman share us.

    Typ.

    (Och ja, det är pubertalt… men det får man väl vara om man har acne i 35-årsåldern…och dessutom välkomnar återkomsten)

Kommentera

