Dagen N som i Nobelpris.

Det är tydligen en hel vecka av nobelpristillkännagivande som pågår. Men personligen bryr jag mig väldigt lite om kemi, fysik och ekonomi. Inte fred heller. Om jag ska vara helt ärlig.
Det finns bara ett nobelpris och det är litteraturpriset.

För några veckor sedan fick jag frågan från Kulturen vilka jag trodde på. Jag gjorde en blandlista, med både älsklingar och troliga vinnare: Joyce Carol Oates, Amos Oz, Joan Didion, Don DeLillo och Jeanette Winterson.
Idag säger jag: Favoriten above Jeanette Winterson. Om hon vinner blir det champagne. Det kan ni hoppa upp och sätta er på.
Andra favvosar Ian McEwan, Joan Didion, Joyce Carol Oates, Gitte Sereny, Inger Christensen och den alltid lika önskade Tranströmer.
Nu känns det som om jag täckt in alla. Alla. Förhoppningsvis även vinnaren.

Kommentera

