Jag tänker inte bli gammal. Jag tänker flytta till Enköping.

För ungefär ett år sedan läste jag en intervju med den franska skådespelerskan och regissören Jeanne Moreau, som vid närmare 80 årsålder inte har några planer på att sluta filma. Som fnyser varje gång journalister försöker prata om hennes ålder. Som tycker att hennes filmskapande är betydligt intressantare ämne för intervjuer än hennes ålder.
Hennes inställning till ålder vill inte riktigt lämna mig. Det råder inget tvång på att man måste bli gammal för att man blir äldre.

Medierna kan prata om terrorattacker och klimathot hur mycket de vill. Jag skulle ändå tro att det som skrämmer de flesta människor mest är tanken på att bli gammal. Det kommer garanterat att hända. De andra hoten spekuleras det mest om.

I och med att den mäktiga 40-talsgenerationen nu börjar bli pensionärer tycker jag mig se en attitydförändring. Det här är generationen som har definierat stora delar av 1900-talet, så självklart går de i bräschen in i 2000-talet. Generationen som byggde landet tänker vara en faktor att räkna med även när de lämnat arbetslivet. De tänker omdefiniera sättet att se på sluttampen.
Man behöver inte lägga sig ner och dö när man fyllt 65 och det har inte 40-taliserna någon som helst tanke på att göra. Mammor, som endast motvilligt har lämnat hemkommunen, börjar nu prata om att resa lite varstans. Gråhåriga kvinnor på motorcyklar är inte längre en illusion. Äldre människor som finner kärleken på nytt är inte längre något man bara ser på film. Människor som när de nått pensionsålder får tid att uppfylla sina drömmar; öppna konditori, segla jorden runt, köpa hus på landet.
Folksamreklamen där unga människor träffar sitt pensionerade jag är ett tecken i tiden. Det är inte bilden av skröplighet som visas upp. Det är bilden av att leva sitt liv till slutet de möter.

Min egen framtid som grå panter innehåller hur mycket smink, glitter och glamour som går att uppbåda. Den nyligen framlidna Git Gay är en utmärkt förebild. Man behöver inte vara diskret för att man är gamla. Stadshotellet i Enköping kommer att få en barsångerska de sent ska glömma. I glittriga klänningar och fjäderboa, alldeles för långa ögonfransaro ch ett champagneglas i handen kommer jag att riva av evergreens på löpande band. Allt från My way till Palace & Main. Ackompanjerad av en alldeles för vacker ung man vid flygeln.

Jag börjar mer och mer luta åt att det är sträckan fram till 65 som kommer att bli den jobbiga…
Åren då allt ska hända. Karriär, familjebildande och barnuppfostran.
Jag tror jag skippar det.
Enköping, behöver ni en barsångerska kommer jag genast.

git-gay.jpg

Kommentera

