Sommarens rikedom

När jag var i Karlshamn i pingsthelgen så besökte vi en av mina absoluta favoritloppisar; 34.an.
Bra utbud, bra priser.

Där hittade jag Sommarens rikedom Barbara Kingsolver.
Hon är en sån författare jag har haft på min måsteläsalista väldigt länge. Så länge att jag vid det här laget inte vet varför hon hamnade där. Det kan ha berott på att hon fick Orange Prize 2010 och att jag då läste om henne och blev intresserad. Jag vet faktiskt inte. Det är ju så tyvärr att man har en del författare/böcker på sin läslista där man med tiden har glömt varför de hamnade där.
Det skulle kunna vara en bra idé att komplettera måsteläsalistan med den informationen.
Det lär knappast hända. Nog för att jag har behov av struktur och ordning, men någon måtta får det väl ändå vara.

Hurellerhur så köpte jag Sommarens rikedom för en femma.  Började läsa den på tåget hem och kunde knappt sluta.
Tre historier som alla utspelar sig i södra Appalacherna vävs samman. Eller, nej, dom vävs inte samman. Historier vävs inte samman. Om alla kunde sluta använda detta slitna uttryck. Alla inklusive jag själv.
De tre historierna har detta gemensamt; de utspelar sig i södra Appalacherna, landskapet har stor betydelse, personerna är ”grannar” och historierna handlar om mänskliga band. I övrigt; nej, de är tre historier som står varandra nära. Ungefär som grannar i en liten by; man hälsar artigt över staketet och frågar hur barnen mår.

Det krävs en stark berättare att klara av att skriva Sommarens rikedom. Ett landskap där tiden stått stilla sedan urminnes tider. Tre huvudpersoner som inte är speciellt spännande. Tre historier som lunkar på i ett lugnt tempo.
Ändå sitter jag där som på nålar. Helt betagen av allt som händer eller, snarare, inte händer.

Kingsolver är en stor berättare, inget tvivel om saken. Hon är rätt fram och ärlig. Hennes karaktärer är riktiga människor i all sin skönhet, äcklighet, ilska och känslighet.
Det förvånar mig att inte fler av hennes böcker översatts till svenska. Att de böcker, två till antalet, som getts ut på svenska har gjort det på Bra Böcker lovar ju iofs inte speciellt gott…  Deras utgivna är ju så att säga… inget vidare.

En reaktion på ”Sommarens rikedom

Kommentera

