Huset du älskade

I Tatiana de Rosnays böcker finns det genomgående stora berättelser.
Både i Bumerang  och i Sarahs nyckel är det starka berättelser. Starka, lite sorgesamma historier.
Detsamma gäller även för Huset du älskade.

Vid denna tredje bok jag läser av de Rosnay så vill jag även hävda att hon har ett genomgående tema; nämligen minnet. Att minnas, att se till att saker, händelser inte glöms bort. Kanske även att pussla ihop bitar av tid, men den teorin har jag färre bevis för och uttrycker sig mer i form av en känsla jag inte riktigt kan skaka av mig.

Huset du älskade är som sagt sorglig. Rose Bazelet vägrar lämna sitt hus på Rue Childebert trots kungörelsen om att hennes hus ska rivas för att ge plats för Boulevard Saint-Germain. I berättelsen om kampen för att få stanna i sitt hem växer en berättelse om Rose liv fram.
Hemlighetstät, lågmäld och utan alltför stora åthävor berättar de Rosnay om en del av Paris historia som kanske inte är alltför känd.

Efterordet av författaren är kort men formidabelt. Nästa gång jag åker till Paris så tar jag med mig kartan i boken.

Kommentera

